Sessões Plenárias

Conferência Plenária I

Designing tasks and lessons that develop conceptual understanding, strategic competence and critical awareness.

Malcolm Swan

School of Education - University of Nottingham

The purposes we have in Mathematics teaching are broad; including procedural fluency, conceptual understanding, strategic competence in both pure and applied problem solving, and a critical awareness of the quality of mathematical reasoning. Each purpose requires a range of appropriately designed mathematical tasks. In this paper, I describe and illustrate a framework for task design that we have found both helpful and effective for creating powerful learning opportunities that are rich, accessible and adaptable to the needs of individual learners. Particular formative aspects of lesson design will be highlighted; the important roles of pre-assessment, formative feedback questions and sample work for students to critique are described.

 

Conferência Plenária II

As práticas de seleção/construção e preparação de tarefas que visam o desenvolvimento do sentido de número

Catarina Delgado

Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Setúbal

As tarefas constituem-se, na sala de aula, no objeto da atividade dos alunos (Christiansen & Walther, 1986) e, em conjunto com as ações do professor, influenciam o modo como os alunos aprendem a pensar matematicamente (Stein & Smith, 1998). Na verdade, diferentes tipos de tarefas constituem diferentes oportunidades para os alunos pensarem e permitem atingir objetivos curriculares também eles distintos (Brocardo, 2001). Podem, também, limitar ou ampliar o modo como os alunos veem os tópicos de ensino e transmitir-lhes mensagens acerca do que é a Matemática e sobre ... ver texto completo